تاریخچه کیش
تور تایلند
تور تایلند , معرفی تورهای تایلند , بهای تور تایلند , قیمت جدید تور تایلند
درباره وبلاگ


تور تایلند , معرفی تورهای تایلند , بهای تور تایلند , قیمت جدید تور تایلند
نويسندگان
دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:تاریخچه کیش, :: 22:45 :: نويسنده : arezu

از تاريخچه كيش در قبل از اسلام اطلاعات درست و دقیقی وجود ندارد. فقط میتوان به نوشته های (نيارخوس) دريا سالار يوناني اکتفا و اعتماد کرد كه به فرمان اسکندر در سال 325 پیش از ميلاد مامور گردید به سفری در ساحلهای خليج فارس و درياي عمان برود.نیار خوس نوشته است که قبل از میلاد در قرن 4 از جزیره کیش یا اراراکتا دیدن کرده است. مشخصاتی که گفته با مشخصات جزیره کیش منطبق است که نوشته است در این جزیره نخلستانهای بسیار زیاد و بوستانهای زیبا وجود دارد در زمان هخامنشیان جزیره کیش مرکز اصلی صید مروارید در هندوستان و بین النهرین بوده است و بزرگترین بازرگانان به این جزیره در رفت و آمد بودند. زمان شکوفایی و عظمت تاریخچه کیش از قرن 4 هجری بعد از حادثه زلزله سیراف شروع شد . بعد از زلزله بند سیراف از رونق و رفت و آمد بازرگانانش کم شد و تورانشاه با حاکمان منطقه بنی قیصر در جزیره بندرگاهی تاسیس کرد و این جزیره را آباد کرد و جزیره کیش را مرکز اصلی بازرگانی در خلیج فارس تبدیل کرد . از شواهد مشخص است که جزیره کیش در زمان سلجوقیان , خوارزمشاهیان , مغول و غزنویان در بهترین زمان رونق مرکز بازرگانی در خلیج فارس بوده. تاریخ نویسانی مانند: ابن بطوطه , حمدالله مستوفی , فضل الله بن عبدالله شیرازی و قزوینی که در این زمان از جزیره کیش بازدید کردند همه این افراد از بزرگی و زیبایی جزیره کیش صحبت کرده اند و همواره پیشوند (دولتخانه ) پیش از اسم کیش نام برده می شد همینطور از شهر حریره ویرانه هایی که در ناحیه شمالی جزیره کیش باقی مانده است بزرگی و شکوه کیش را در ان زمان نشان می دهد ارتباط شرق و غرب و موقعیت خاص جزیره کیش در کشور ما از اهمیت استراتژیکی برخوردار است که مورد توجه دیگر کشورها هم می باشد. تغییرات فعالیت های اقتصادی در اروپا در قرنهای 15 و 16 میلادی , پرتغالی ها و اروپایی ها را جذب بازار شرق زمین کرد . در ابتدای قرن 16 میلادی با هدف تسلط در بازارهای تجاری عربستان و ایران و هندوستان , پرتغالی ها در توسعه قلمرو خودشان کشتی های بازرگانی و جنگی خودشان را راهی اقیانوس هند کردند.

آلفونس آلبوکرک دریا سالاری که در سال 1912 میلادی با 14 ناو جنگی وارد خلج فارس و دریای عمان شد و بعد مسقط و بندرهای دیگر را آتش کشید در شهر هرمز لنگر انداخت و از حاکم کیش و هرمز خواست که از حاکم پرتغال اطاعت کند و خود را تسلیم نماید حاکم کیش این درخواست را قبول نکرد . پرتغالی ها گمبرون و هرمز را به تصرف خود در آوردند و کیش دگرگون شد . پرتغالی ها در جزیره کیش تا زمان صفویه وجود داشتند و کیش را با غارتهای خود نسبتا تخریب کردند تا اینکه شاه عباس صفوی بعد از اتمام جنگ با عثمانی به آزاد سازی کیش و هرمز و بحرین تلاش کردند. در قرن 17 میلادی در دهه سوم بیشتر جزیره ها به ایران برگردانده شده ولی از اهمیت جزیره هرمز و کیش کم شد و به جای این دو بندر , بندر عباس موقعیت مناسبی کسب کرد . کیش متروکه شد و محل دزدان دریایی خلیج فارس شد. در زمان ناصرالدین شاه جزیره کیش به یکی از سالاران با نفوذ شیراز واگذار کرد و او هم به مبلغ 25 هزار تومان به محمد رضا خان شاه بندر لنگه فروخت  و این جزیره تا زمان پهلوی به صورت متوالی خرید و فروش می شد و در سال 1340 خورشیدی دکتر منوچهر اقبال از وراث محمد رضا خان کیش را به مبلغ 9 میلیون ریال خرید .

هیات کارشناسی آمریکا و ایران در سال 1349 از جزیره کیش دیدن کردند و به یک مرکز توریستی و بین المللی مورد توجه قرار گرفته شد. و در سال 1351 با هدف جذب جهانگردان سازمان عمران جزیره کیش تاسیس و ثبت شد و این سازمان نواحی ساحلی دریای مدیترانه و جزایر هاوایی را الگو قرار داد و هزینه های بسیاری داشت و در زمان به پیروزی رسیدن انقلاب این فعالیت متوقف گردید.
جزیره کیش در تیر ماه 1368 هیات وزیران برای ورود و خروج کالاها و تولید برای صادرات به عنوان منطقه آزاد صنعتی و تجاری به ثبت رسید و از آن سال به بد جزیره کیش دوباره فعالیتهای اقتصادی را آغاز کرد و با تاسیس سازمان منطقه آزاد کیش در سال 1371 زمان توسعه و پیشرفت جزیره کیش شروع شد.
در قرن های 5 و 7 هجری جزیره کیش در بهترین موقعیت توسعه و آبادانی بود و به غیر از شهادت تاریخ نویسان و بازرگانان عرب و ایران باقی مانده شهر تاریخی حریره نشان می دهد که جزیره کیش دز زمان تیموریان و ایلخانان , اتابکان فارس شهری زیبا و از مرکزهای اصلی تجارت و بازرگانی منطقه بوده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 313
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 313
بازدید ماه : 540
بازدید کل : 60567
تعداد مطالب : 730
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1